Veelgestelde vragen

Hieronder vind je antwoorden op een aantal veelgestelde vragen. Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan contact op met de ICT-helpdesk van je eigen organisatie.

Algemene vragen

Kan ik nog meer opslagruimte krijgen?
Wat is de maximale bestandsgrootte van bestanden die ik op SURFdrive kan opslaan?
Wat is de maximale lengte van een bestandsnaam op SURFdrive?
Ik werk vanuit Linux. Kan ik ook van SURFdrive gebruik maken?
Ik werk bij verschillende instellingen. Hoe kan ik het beste gebruik maken van SURFdrive?
Ik stap over van instelling. Kan ik de data op mijn SURFdrive-account overzetten?
Is er een time out op het uploaden van een bestand?
Heeft SURFdrive versiebeheer, en hoe ziet dit eruit?
Wanneer wordt er onderhoud verricht aan SURFdrive?
Hoe blijf ik op de hoogte over onderhoud aan SURFdrive?
Kan ik ook toegang krijgen tot mijn bestanden via het WebDAV-protocol?
Hoe kan ik contact met jullie opnemen?

Inloggen op SURFdrive

Ik kan mijn instelling niet selecteren op het inlogscherm. Hoe komt dit?
Na het inloggen krijg ik de melding "403 - Forbidden". Hoe komt dit?
Ik krijg op SURFdrive de melding "authentication error". Hoe komt dit?
Mijn e-mailadres in de desktop-client lijkt onjuist. Hoe kan dit?
Mijn virusscanner meldt dat de desktop-client een virus bevat! Wat moet ik doen?
Het inloggen lukt niet. Ik krijg de melding : 'server replied: Internal Server Error'. Wat moet ik doen?

Bestanden synchroniseren

Ik wil graag al mijn bestanden op SURFdrive met mijn computer synchroniseren. Hoe doe ik dit?
Waarom zou ik een desktop-client willen gebruiken?
Welke stappen moet ik doorlopen bij het downloaden van een nieuwe desktop-client?
Welke besturingssystemen/browsers worden ondersteund en vanaf welke versie?
Hoe kan ik kiezen welke mappen wel en niet met mijn computer worden gesynchroniseerd?
Kan ik mijn bestanden die nu in een commerciële persoonlijke cloudopslagdienst staan eenvoudig overzetten naar SURFdrive?
Ik wil mappen die groter zijn dan een bepaalde grootte niet synchroniseren. Hoe stel ik dit in?
Hoe kan ik op mijn telefoon of tablet bij mijn bestanden?
Kan ik de foto's van de camera op mijn telefoon automatisch uploaden?
Kan ik op mijn telefoon of tablet documenten bekijken, bewerken en weer opslaan?
Oeps, ik heb per ongeluk een bestand overschreven/gewist. Kan ik het terughalen?
Hoe kan ik een bestand of map definitief verwijderen?
Kan ik ook mijn synchronisatiemap veranderen?

Bestanden delen

Hoe deel ik een bestand of map met een andere gebruiker van SURFdrive?
Hoe zoek ik een andere gebruiker van SURFdrive?
Kan ik vanaf SURFdrive een hele map of meerdere bestanden in één keer downloaden?
Hoe kan ik zien welke bestanden al zijn gedeeld en met wie?
Hoe kan ik zien wie een bestand of map met mij heeft gedeeld?
Hoe kan ik het delen van een bestand of map opheffen?
Wat gebeurt er als een gebruiker een bestand of map wist die ik met hem of haar gedeeld heb?
Kan ik tegelijkertijd met iemand anders (lokaal) in een document werken?
Kan ik ook een SURFdrive-map delen met een groep, bijvoorbeeld mijn afdeling of projectgroep?
Kan ik ook bestanden delen met gastgebruikers/externen?
Hoe deel ik een bestand of map met gastgebruikers/externen?
Kan iemand die geen SURFdrive-account heeft mijn gedeelde bestand bewerken?

Veilige data opslag

Waarom is SURFdrive veiliger dan andere cloudopslagdiensten?
Waarom moet ik regelmatig opnieuw inloggen?
Kan ik mijn bestanden op SURFdrive versleutelen?
Hoe lang worden de data op SURFdrive bewaard als ze verwijderd zijn?
Mag ik ook privébestanden op SURFdrive zetten?
Hoe kan ik het delen van een link nog veiliger maken?
Wat is het verschil tussen het delen van een openbare link in SURFdrive en een commerciële persoonlijke cloudopslagdienst?
Laatste wijziging op 09 okt 2017